5 overeenkomst tussen surfen en mindfulness

Golfsurfen is heerlijk. Net als leuke dingen beleven. En jou leven kent een heleboel verschillende golven. Iedereen beleeft meer of minder leuke momenten. En de kunst is, op deze momenten mee te surfen.

Wil je leren hoe?
Lees hier de 5 overeenkomsten tussen surfen en mindfulness.

‘’Je kunt de golven niet stoppen, maar wel leren surfen’’ (Jon- Kabat-Zinn)

Soms op mooie zachte kleine golfjes. En soms hele grote die je omver duwen. Zo dook ik bij Medewi (Bali) in een hoge golf, om vervolgens het wasmachine effect zelf te ervaren. In de verte hoorde ik ‘’Oerkracht, pedellen peddelen’. Ik peddelde me suf! Maar kwam die golf en sterke stroming niet door.

En toen ging ik maar mee met de stroming, richting het zwarte zand. Om daar het water uit mijn oren te laten lopen. En lekker te zitten niksen. Kijkend hoe lokale bevolking -met bakken eten op hun hoofd- de dag begon. Ook leuk.

Zo eenvoudig is het ook met leuke en minder leuke momenten in het leven.

Hier moet je het mee doen. Eraan aanpassen, meevaren op de golf 🙂

En mindfulness (meditatie) kan dit vergemakkelijken.

Wat zijn de overeenkomsten tussen mindfulness en golfsurfen?

5 overeenkomsten tussen surfen en minfulness

5 overeenkomsten tussen mindfulness en surfen

1. Oefen.
Golfsurfen leer je door veel te oefenen. Met mindfulness en meditatie is dit net zo.
Door te doen en herhalen, wordt het een gewoonte en steeds leuker.

2. Snel effect.
Na oefenen merk je al snel effect in situaties.
Zoals makkelijker omgaan met dagelijkse kleine of grote momenten die anders gaan dan verwacht.

3. Het is verslavend.
Na een eerste keer staan op je surfplank, wil je nog vaker op een nieuwe golf stappen.
Na het effect van mindfulness, wil je dit vaker ervaren.

4. Vechten = weerstand.
Bij golfsurfen is de golf soms gewoon te sterk. Net als vervelende momenten in je leven.
Je kunt hier tegen vechten, wat vaak weinig oplevert. Meerollen op die golf, maakt het je gemakkelijker.

5. Aandacht.
Evenwicht, spierkracht, op de juiste manier voor een golf liggen en gaan staan. Met gerichte aandacht, anders rol je van je plank.

Mindfulness is vergelijkbaar. Aandacht voor wat je op dat moment beleeft (leuk of minder leuk). En ondertussen blijven staan.

En door daar een beetje op mee te surfen, kun je het jezelf eenvoudiger maken.

Veel plezier en succes met alle grote en kleine golfjes 🙂

Hier vind je eenvoudige oefeningen voor mindfulness en ontspanning.

 

Voeg je reactie toe