7 gezonde ochtend rituelen die je dag geweldig maken

gezonde ochtend rituelenHeb jij altijd al willen weten hoe je alles uit een dag kunt halen?

En hoe jij meteen in de ochtend je dag al geweldig kunt maken?

Wil je meer energie hebben, vrolijker en productiever zijn?

Er zijn een aantal eenvoudig manieren voor je ochtend routine, die je de dag geweldig maken. Je energie en voldoening geven. En je focus vergroten. De ochtend routine heeft grote invloed op je dag en je doelen. En met die doelen, bereik je je dromen.

Door bewust enkele ochtend rituelen te hebben, verander je je hele leven. Wil je er een geweldige dag van maken? Begin je ochtend dan met onderstaande 7 ochtend rituelen.

Je voelt je hierdoor:
– Vrolijker
– Energieker
– Fit & gezond
– Productiever & voldaan
– Sterker, frisser & creatiever

Begin je dag met focus! En leef je dromen.
Start vandaag met onderstaande eenvoudige tips!

gezonde ochtend rituelenIk hoor je denken: ‘’Klinkt leuk, maar wat heb ik er aan?’’

De voordelen van de ochtend rituelen:
– Ervaar energie; fris wakker worden.
– Vergroot je productiviteit; door in een flow te komen.
– Ervaar voldoening; al tijdens de eerste minuten van je dag.
– Verbeter je stemming; beïnvloed je hele dag in enkele minuten.
– Voel je fit en gezond; focus op voedzaam eten, ontspanning en eenvoudig bewegen.
– Voel je sterk en goed; meteen ’s ochtends zorg jij al goed voor jezelf en je omgeving.
– Vergroot je concentratie; positieve aspecten en de dromen die belangrijk zijn in je leven.

Hoe word jij wakker? Hoe voelt jouw lichaam elke ochtend? Heb je zin in actie, al het leuks op jouw dag? Of stop je je hoofd nog even onder je dekbed en snooze je liever een half uur, om vervolgens naar je werk te gaan?

Mijn ervaring is; hoe fijner mijn ochtend, hoe fijner mijn dag. Beweging, focus op leuke aspecten, een handeling die voldoening geeft. En natuurlijk een lekker ontbijt! Het werkt allemaal door op hoe jouw hoofd en lijf de opvolgende uren functioneren! Jouw hoofd en lijf blij, jij blij! En daar wordt je omgeving dan weer blij van.

gezonde ochtend routine

Voor iedereen werkt een andere routine.

Zo sprak ik laatst iemand die van acht tot negen uur snoozed. Een hete douche neemt, zijn bed onopgemaakt achterlaat in het hotel en in de auto stapt met een banaan en een kop koffie. Rond vier uur wordt hij het meest productief en werkt tot ’s avonds door.

Wat werkt het beste, is voor iedereen anders! En ik daag je uit een aantal van deze ochtend rituelen uit te testen. En ervaar het effect op je dag.

7 ochtend rituelen die je dag geweldig maken

1. Maak je bed op

Door meteen deze eenvoudige taak te doen, ontstaat voldoening. Deze activiteit heb je al gedaan. En vervolgens wordt je uitgedaagd meer eenvoudige of minder eenvoudige taken en activiteiten uit te voeren gedurende je dag. Door die ene handeling van het bed opmaken, word je efficiënter bij het uitvoeren van opvolgende handelingen.

En dat bed opmaken, dat kan op 100 manieren. Hup dekbed er over heen. Of alles helemaal in Hotel-stijl netjes ingestopt. Houd het eenvoudig, doe waar jij blij van wordt!

2. Neem een koude douche

Door de koude temperatuur, wordt je lichaam goed geactiveerd. En is klaar voor alles wat je vandaag tegen gaat komen. Klopt, het is lastig om die warme douche in te ruilen voor een koude plens water. Draai de kraan voorzichtig richting lauw en vervolgens 30 of 60 seconden op koud. Je zult verbaasd zijn over het effect!
gezonde ochtend rituelen

3. Mediteer 10 minuten

Door dit elke dag te doen, ervaar je de voordelen. Je neemt even tijd voor jezelf (wie weet zijn die momenten schaard deze dag!). En pakt een moment van rust.

4. Beweeg kort en eenvoudig

Door even te springen, dansen, trap te lopen of te hoelahoepen in je woonkamer, wordt je echt goed wakker. Een complete work-out is niet nodig, een aantal herhalingen zijn voldoende. Probeer het een week en je zult zien wat het effect is op je stemming van je dag.

5. Stretch je lichaam

Zwaai je armen boven je hoofd en rek je van je tenen tot je vingers helemaal uit.
Zo, jij bent klaar voor vandaag!

6. Schrijf 3 positieve punten op voor je dag

gezonde ochtend rituelen Door te schrijven, richt je je aandacht op wat voor leuks, fijns of moois je die dag tegemoet gaat. Een aanrader is The 5 minute Journal. Een eenvoudige manier om elke dag te focussen op wat jij die dag fijn vindt. Je schrijft elke ochtend en elke avond een paar minuten over je dag.

’ s ochtends:      Wat maakt vandaag geweldig?
’s avonds:           Wat is er voor geweldigs gebeurd deze dag?

7. Eet een lekker puur en voedzaam ontbijt

Door te kiezen voor voedzame producten (banaan, ei, noten, zaden, avocado, gemixte smoothie), word je gestimuleerd gedurende jouw dag meer gezond eten te kiezen. Neem daarbij een suikervrije warme drank. En je voelt je meteen ’s ochtends al voldaan, want ook vandaag zorg jij weer goed voor je lichaam! Daarnaast voorkomt dit tussendoor snacken tot aan de lunch.

Mijn lievelings smoothie is deze bleekselderij gember smoothie, mix hiervoor:
– 8 cm bleekselderij
– 1 cm gember
– 2 grote perssinaasappels (uit de koelkast)
– ½ avocado
– 1 granny smith appel

Bleekselderij Gember smoothie

Elke ochtend alle 7 taken uitvoeren? Je kunt al moe worden van het idee!
Gelukkig is elke stap zo klaar. Totale tijd: 20 á 25 minuten.

En het effect werkt ook door als je enkele ochtend een paar van bovenstaande rituelen blijft uitvoeren. Probeer het 2 weken, en ervaar het verschil op je dag!

Heb je een ochtend routine gevonden die bij je past? Ervaar dan het effect op keuzes en handelingen gedurende je dag!

En voel je energieker, fitter, sterker, creatiever en productiever!

En weet je, met deze ochtend rituelen vergroot je ook je productiviteit!

Stel, je wordt moe wakker. Je pakt je telefoon. Checkt social media, het nieuws. Klaagt over het weer. Dan heb je, voordat je zelf tot actie komt, al héél véél prikkels ontvangen. Waarvan je (schijnt tot soms wel 25 minuten) moet herstellen. Om weer een goede focus te krijgen. Dat is zonde van je tijd! En je tijd is kostbaar. Zorg voor een goed tijdmanagement. 

Heb jij moeite om uit bed te komen? Sta dan elke dag rond hetzelfde tijdstip op. En uit bed stappen wordt gegarandeerd makkelijker.
gezonde ochtend rituelen

Aanvullend op bovenstaande 7 ochtend rituelen:

  • Voor alle muziekliefhebbers: op weg naar je werk of school kun je een favoriet album aanzetten, zodat je stemming positief wordt beïnvloed.
  • Voor alle lijstjes liefhebbers: voor extra rust in de ochtend, schrijf je elke avond al op wat de volgende dag prioriteit heeft. Zo is je hoofd leeg voor het slapen gaan. En hoef je de ochtend tijdens het douchen of eten, niet je agenda bij langs te gaan. Wat een rust!
  • Voor alle Yoga-liefhebbers: 30 minuten yoga in de ochtend is een aanrader!
  • Voor alle digitale liefhebbers: vermijd de eerste paar uur van je dag je tv, laptop, Ipad, mail en smartphone. Dit vergroot je focus en productiviteit. En vermijd dat je meteen in de ochtend al een dosis blauw licht binnen krijgt.

Houd het eenvoudig.

Ontdek waar jij blij van wordt.

En geniet van je dag!

Puur Eenvoudig

Voeg je reactie toe