5 tips voor de gezondste route in de supermarkt

Wil jij de gezondste route door de supermarkt lopen?

In een aantal supermarkten (of eigenlijk de meeste) kun je er niet omheen. Of beter gezegd, moet je er omheen: schappen vol met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. En waarvan de supermarkt aanbieder hoopt dat je deze meeneemt. En hoe doen ze dat?

Door midden in gangpaden, op kruispunten tussen schappen of bij de kassa je weg te blokkeren met hoog opgestapelde zakken chips, koeken of chocola. Zodat ze zeker weten dat jij het betreffende product hebt gezien, langzamer door de winkel loopt en het daardoor waarschijnlijker is dat je extra producten koopt.

Gezondste route supermarkt
Jouw route in de supermarkt, heeft invloed op wat je inkoopt.
En wat je inkoopt, heeft invloed op wat jij eet.

Kies jij voor de gezonde route in de supermarkt?

Of zig-zag jij vrolijk alle schappen bij langs?

Een van de belangrijkste stappen voor gezond(er) of vers(er) eten, is bewust worden van wat je koopt. En kiezen wat je koopt. En daarmee dus ook kiezen welke route je loopt in de supermarkt šŸ™‚

Gedurende een periode at ik veganistisch. Omdat dit eigenlijk een beetje beter is voor de wereld. En omdat ik nieuwe kook inspiratie wou opdoen. In die periode was boodschappen doen heel makkelijk: een paar groente- en fruitkramen bij langs.

Wat overige ingrediĆ«nten en weer naar huis. In 99 procent van de tijd eet ik vegetarisch. En ook dan is mijn route in de supermarkt lekker eenvoudig. Groente, fruit, zuivelproducten en wat overige ingrediĆ«nten als noten, bonen of pastaā€™s.

Eigenlijk kan ik het hele centrale midden van de winkel overslaan. En wat ligt er juist in dat centrale duidelijk zichtbare midden? Bewerkte voeding. En wanneer ik een feestje plan, dan zig-zag ik ook vrolijk centraal tussen de chocolade, chips en kaasstengels door. Tja, ze werken ook bij mij, alle trucjes.

De invloed van de supermarkt

gezondste-route-supermarkt-bi

Een gezellig muziekje, veelbelovende advertentieteksten, lekkere geuren en aardig personeel kan niet ontbreken. Zonder dat jij het doorhebt, word jouw route in de supermarkt op allemaal verschillende manieren beĆÆnvloed. Word je bewust van deze invloed op jouw gedrag en aankopen. En je bent al een stap dichterbij een gezonder eetpatroon.

Helaas maakt het jouw supermarkt niet uit of je gezonde of ongezonde producten koopt. Als jij maar zo veel mogelijk koopt, is jouw supermarkt blij. Doorbreek jouw gewenning en observeer eens wat je koopt en hoe je door de winkel loopt!

Zo heeft een grote supermarktketen, de groent- en fruitafdeling in het begin van de winkel. Zo kun je hierna, zonder schuldgevoel, je mandje vullen met minder gezonde producten. Want je hebt toch ook al gezond lekkers ingekocht? Het is echt waar, zo werkt het brein. Super beĆÆnvloedbaar.

Een andere grote supermarktketen heeft de broodafdeling in het begin van de winkel. Hier hetzelfde, jouw brein denkt: ik heb al gezond vers brood gekocht. Dus wat geeft dat extra pak koeken of die zak chips? Ben jij benieuwd hoe je gezonder kunt eten, door het kiezen van een gezonde route in de supermarkt? Lees dan deze vijf tips. En wees de handige trucjes van de marketingman te slim af!

5 tips voor deĀ gezondste route in de supermarkt

Vind hier 5 tips voor een gezonde route in de supermarkt.

1. Schrijf op wat je wilt kopen.
Zo word je minder snel beĆÆnvloed door de slimme trucjes en verleidingen van de supermarkt aanbieder. De marketingman of vrouw heeft goed aan jouw gedacht; denk aan lekkere zoete appeltaart geuren bij de broodafdeling, opvallende aanbiedingen, schappen met zoete en minder gezonde producten.

Heb jij wel eens een opvallend schap gezien in het begin van de winkel met super gezonde en lekker geurende producten? Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken. Dus schrijf op waarvoor je komt, koop dat en laat je niet afleiden.

Gezondste route supermarkt2. Weet wat je eet.
Deze is zo clichƩ en zo enorm handig. Door te weten wat er in jouw eten zit, weet je op den duur ook wat je beter wel en niet kunt kopen. En op langer termijn ziet jouw oog de ongezonde producten niet eens meer staan. Zo dacht ik vaak gezond brood te kopen, waar veel toegevoegde suiker in bleek te zitten. Of dacht ik geraspte kaas gekocht te hebben, waar amper kaas in zat.

Lees informatie op verpakkingen, vraag het na wat in een product zit of koop vooral verse producten. Nog makkelijker: bekijk thuis alvast wat in je standaard aankopen zit en bedenk of je dit wel of niet wilt blijven eten. Veel producten die op het oog gezond lijken, zijn dat helaas niet altijd. Hoe groter jouw kennis, hoe makkelijker jouw gezonde aankopen!

3. Weet hoeveel je eet.
Koop niet onnodig veel, dubbel of extra vanwege een aanbieding. Grote kans dat je hierdoor meer (vaak onnodig) gaat eten. Of producten worden weggegooid en dat is een onnodige voedselverspilling. Door te leren zien hoeveel je feitelijk op een dag nodig hebt aan eten, ga je ook anders eten. Gerichter enĀ tips voor mindfulness eten.Ā 

Gezondste route supermarkt

4. Word vrienden met de fruit- en groenteboer.
Loop met je kar of mand zo snel mogelijk naar de groente- en fruitafdeling. Daar ligt veel van wat jouw lichaam fijn vindt šŸ™‚ Vers mooi fruit. En knapperige groentes. Hoe meer je hiervan in huis neemt, hoe meer je hiervan zult eten. En hoe meer je op de fruit- en groenteafdeling wandelt, hoe meer je van deze gezonde producten zult kopen.

5. Wandel langs de buitenste randen in de supermarkt.
Hier staat wat je nodig hebt: vers eten. Vermijd schappen op ooghoogte en centraal in de winkel. Veelal zijn dit de schappen waar bewerkte of fabrieksmatige voeding ligt. Een supermarkt verdient hier goed aan, maar jouw lichaam heeft er jammer genoeg niks aan.

Deze producten vol toevoegingen kan jouw lichaam prima missen. En natuurlijk is ook hier over nagedacht voor de kleintjes, zo liggen aantrekkelijke producten voor kinderen op kind hoogte. Vermijden is beter, dus duik deze schappen lekker niet in.

Samengevat, eet Puur Eenvoudig: zoveel mogelijk producten die vers en onbewerkt zijn en geen tot weinig toevoegingen bevatten. Kies strategisch je looproute in de supermarkt. En prik door de trucjes van jouw supermarkt heen!

Een extra handige tip: vraag gedurende enkele weken om de bon. Zo zie je wat voor soort producten je voornamelijk koopt. En kun je hier een selectie in maken: wat wil je minder vaak kopen? En wat wil je vaker kopen?

En een laatste gouden tip: vermijd een supermarkt met een knorrende maag.
Hoe meer trek jij hebt, hoe groter de kans dat je meer of ongezonder eten koopt dan nodig is.

Oh ja, en wist je dit?

Een paar procent van de supermarktomzet zit hem in de laatste schappen bij de kassa. Die bekende rijen ja, vol met snoep, chocolade of individueel verpakte koeken. Als je die ook nog even weerstaat, dan kom je met een goed gevulde en gezonde tas boodschappen thuis!

En voor iedereen die nu de moed in de schoenen zakt om ooit nog een supermarkt binnen te stappen: je kunt ook gezellig de plaatselijke markt bezoeken. Lekker in de buitenlucht. En heel veel vers eten!

Voeg je reactie toe