Gratis mindfulness oefeningen: 5 eenvoudige tips om meer gericht te zijn

gratis mindfulness oefeningenMindfull zijn, ontspannen zijn ‘’in het hier en nu zijn’’. Allemaal termen, voor iets wat je eigenlijk van kinds af aan al vanzelf en gemakkelijk kunt: gericht zijn op hetgeen je mee bezig bent.

En waarom gaat dat dan nu niet meer vanzelf?

Het probleem is, hoe ouder we worden. Hoe meer we dat soms vergeten! En in onze drukke maatschappij vol met keuzes, opties en mogelijkheden, verdwalen we soms zo erg. Dat het huidige moment al snel wordt gevuld met ideeën over het verleden of de toekomst. Of informatie vanuit de vele digitale apparaten.

Herken je dat?

  • Je bent ergens mee bezig, maar bent er met je hoofd niet helemaal bij.
  • Je drinkt een kop koffie met iemand, maar denkt ondertussen aan wat je die dag allemaal nog wilt doen.
  • Je hebt elke week weer het gevoel dat ‘’de tijd vliegt’’

Wil je meer gericht zijn op het huidige moment? En meer bewuster zijn van de huidige dag?
En daardoor meer bewust beleven? 

Daarvoor hoef je niet elke dag een uur te mediteren.
Met een paar minuten per dag, leer je ook al om meer gericht te zijn op wat je op dat moment doet.
Deze 5 tips kun je overal toepassen. Elke dag. Op het moment wat jou uitkomt. En verbaas je over het effect op de rest van je dag!

Ik ben benieuwd welk verschil jij opmerkt!

5 eenvoudige tips om meer gericht te zijn:

  1. Adem voor of na je ontbijt 10 keer rustig in door je neus. Doe dit met aandacht. Vergeet de wereld om je heen voor eventjes. En richt je op je ademhaling. Plak hier eventueel een intentie voor die dag aan vast. Zoals: vandaag neem ik de tijd, vandaag geef ik complimenten, vandaag ben ik eerlijk tegen anderen. Meer tips voor een rustige ademhaling en de 5 voordelen lees je hier.
  2. Voer een activiteit, die elke dag terugkomt, met aandacht uit. Maak je lunch, met aandacht. Wat zie je, voel je, ruik je? Installeer je op je werkplek met aandacht. Of fiets met aandacht en voel de wind langs je haren en gezicht! Wat ook interessant is: ben jij tijdens je reis naar je werk in gedachten al op je werk? Of zie je straten, landschappen en mensen passeren?
  3. Kies een pauzemoment op je dag. Adem drie keer rustig in en uit. Zit, en voel hoe je zit. Sta, en voel hoe je staat. Hoe voel je je? Hoe is je ademhaling? En hoe voelt je lijf?
  4. Neem een vast eetmoment op de dag. Bij de eerste hap die je neemt: kijk gericht naar je eten, ruik er aan, zie de kleuren. Proef gericht, wat observeer je? Meer leren over mindfulness eten in Mindfulness eten doe je zo.
  5. Ga zitten in een actieve houding, op een rustige plek. Sluit je ogen. Observeer wat er gebeurt. Komen er bepaalde gevoelens of gedachten op? Laat deze gevoelens en gedachten die op ploppen even voorbij waaien. Als een wolk, die even voorbij drijft. Je hoeft er nu niks mee. Observeer. En vergeet niet te blijven ademen!

Levert een van deze tips je iets moois op? Je kunt dit bewuste moment ook gaan uitbreiden. Neem bijvoorbeeld elke ochtend tien minuten de tijd om op je adem te focussen. En je zult verbaasd zijn hoe groot dit effect is op de rest van je dag!
Welke strubbelingen je ook tegenkomt. Er is altijd een blauwe lucht :-)! Benieuwd hoe dit werkt? Een eenvoudige weergave vind je hier:

Voeg je reactie toe