3 gratis mindfulness oefeningen voor thuis

Thuis, een plek vol fijne momenten. Een goede kop koffie aan je eettafel. Gezellig bezoek. Fijne bank om in weg te zakken. En vaak, een heleboel leuke afspraken, to-do lijsten en ideeën.

Soms zoveel leuks, dat je bijna vergeet om van het moment zelf te genieten.

Ben je thuis continu in actie?

En wil je thuis op een makkelijke manier een rust moment creëren?

Vind hier 3 eenvoudige mindfulness oefeningen voor thuis.

Wat levert mindfulness voor thuis je op?

Mindfulness is praktisch, eenvoudig en wetenschappelijk bewezen effectief. Voor een ontspannen en aandachtig hoofd.

Drie kernpunten en voordelen van mindfulness zijn:

  • Aandacht versterken, gericht op 1 activiteit tegelijk.
  • Leven in het nu. In plaats van heden of verleden.
  • Onbevooroordeeld kijken naar verwachtingen en situaties.

Gebruik 10 minuten van je tijd per dag. Dit blijkt zowel mentaal als lichamelijk een positief effect te hebben. Wetenschappelijk onderzoek is steeds verder ontwikkeld. En gaat in de richting dat een effect in je hersenen kan worden aangetoond. Het effect van mindfulness meditatie zou zichtbaar zijn in structuren, welke worden geassocieerd met positieve emoties.

Die 10 minuten per dag, moet lukken (toch?).

Meer rust en tevredenheid in je dagelijkse leven?

Probeer of het voor jouw werkt en test een van de drie oefeningen hieronder.

3 gratis mindfulness oefeningen voor thuis

Drie eenvoudige mindfulness oefeningen voor thuis

1. Zit en adem.

  1. Ga zitten in een gemakkelijke houding. Op een stoel, bank of andere plek wat jij fijn vindt. Je zit actief, en toch ontspannen.
  2. Houd je ogen open. Adem een paar keer in en uit. Sluit vervolgens je ogen.
  3. Richt je op je ademhaling. Waar voel je je adem? En hoe voelt dat? Adem zo een aantal keren in en uit.
  4. Houd dit 5 á 10 minuten vast. Plopt er een gedachte op? Gaat vast gebeuren. Breng hierna je aandacht weer naar je ademhaling.
  5. Open vervolgens je ogen.

En, merk je verschil op met je waarneming voor de oefening?

2. Doen met aandacht.

  1. Kies een activiteit of handeling, zoals was draaien, douchen, tandenpoetsen, aankleden. Kies een activiteit die thuis vaak terugkomt.
  2. Geef 100 procent aandacht aan het uitvoeren van deze activiteit (of 99%, ook goed :))
  3. Wat zie je, voel je, hoor je?
  4. Plopt er een gedachte op? Breng je aandacht weer naar de activiteit. Doe dit doelgericht. En raak gewend aan het huidige moment.

En, merk je verschil?

Ook leuk: wil je eten met aandacht? Hoe je dat eenvoudig doet, lees je hier.

3. Kies een klein voorwerp in huis.

  1. Kijk op een dag gedurende 10 seconden of meer even naar dit voorwerp. Zoals een lepel, een schelp of steentje. Richt je aandacht op het voorwerp.
  2. Kijk, voel, zie de structuur, het type materiaal, de temperatuur.
  3. Dwaal je af naar toekomst of verleden? Richt je aandacht weer tot het voorwerp.
  4. Hoe sterker je de aandacht richt, hoe sterker je focus wordt. En dat is weer mooi meegenomen voor je productiviteit van je dag! Herhaal dit elke dag kort of enkele keren.

Meer informatie?
Ben je van nature optimistisch of pessimistisch? Michael Mowley laat het bij zichzelf meten!
Zie hier een documentaire, waarin wordt benadrukt wat de invloed is van jouw gedachten. De wetenschap achter positieve psychologie. Michael Mosley onderzoekt hoe hij gelukkiger en optimistischer kan worden. Hoe kun je stress en negativiteit beïnvloeden? Verras je over het resultaat na 7 weken!

Wat werkt voor jou om een rust moment te creëren in huis?

Een fijne dag vandaag!

Puur Eenvoudig 

Kijk ook op Instagram en Facebook om blijf op de hoogte over Puur Eenvoudig.  

Voeg je reactie toe