3 meditatie tips voor meer focus en concentratie op je dag

Meditatie focusMeditatie ingewikkeld?

Het is niks anders dan mentale training. Zoals je jouw lichaam traint in de sportschool of op de tennisbaan, zo kun je ook je mentale lichaam training: je hoofd 🙂 Noem het meditatie, mentale training of focustraining. Maakt niet uit, belangrijker is: wat levert het je op?

En ik hoor je denken, wat heb ik eraan?

Misschien niks, misschien een heleboel. Het idee is dat je ontspannen en gefocust tegelijk bent.

Doorbreek je gedachtestroom, door focus. Ontdek het zelf en train twee relevante vaardigheden:
1. Je traint je aandacht: doelbewust.
2. Je traint je meta-aandacht. Dus aandacht voor je aandacht. Dwaal je af? Je merkt dit op = meta-aandacht.

En dat is heel belangrijk voor een goede focus en concentratie! Want een goede concentratie, is niks anders dan het vasthouden van je aandacht. Maar dan gedurende wat langere tijd.

Hoe werkt het trainen van focus en concentratie?

Vergelijk het met spiertraining. Hoe meer je traint, hoe sterker je spieren en je merkt verandering. Je voelt je fitter, sterker en gezonder.

meditatie focusZo ook met aandachts-/focus training: hoe meer je traint, hoe sterker dit wordt. Hoe beter je je voelt. En hoe meer energie en focus op je doelen en dromen! Probeer het zelf uit en ervaar wat het effect is op jouw dag. Hieronder vind je drie tips voor het trainen van je focus.

Tips voor het trainen van focus en concentratie

Tip 1: focus op je ademhaling

Richt je aandacht tot je ademhaling. Doe dit een paar keer gericht gedurende je dag. Je kunt ervoor kiezen om een dit te doen op een rustig moment. Of juist tijdens een dagelijkse handeling.
Kies een vast moment. Bijvoorbeeld in de auto, op de fiets of als je op de bank zit.

Je neemt je ademhaling waar. Voelt je buik op en neer bewegen. En dat is het.

De meeste mensen zijn na een paar seconden afgeleid. En dat is prima. Ben je afgeleid door een geluid of gedachte? Je merkt dit op. En brengt je aandacht weer naar je adem. Heel eenvoudig dus!

meditatie focus

Het ziet er ongeveer zo uit:
‘’Aandacht richt op ademhaling
– tandarts bellen – oh nee aandacht richten op ademhaling (meta-aandacht) –
aandacht op ademhaling
– lekker sporten straks- oh hallo gedachte (meta-aandacht)–
aandacht richten tot ademhaling
– hé een vogel fluit- oh néé, ik dwaal af! (meta-aandacht) –
aandacht richten tot ademhaling’’

Tip: meditatie of focustraining op je adem in de ochtend, gaat vaak makkelijker dan later op de dag. Want later op de dag heb je al enorm veel indrukken op gedaan, en is het soms lastiger je gericht te focussen. Test het zelf wat een fijn moment is voor jouw!

2: Complimenteer!

Complimenteer jezelf! Lukt het om de aandacht terug naar je adem te brengen? Super! Complimenteer jezelf elke keer dat je dit is gelukt.

Denk je: dit lukt me nooit, ik verveel me, begin je te fantaseren of piekeren?
Dat is heel gebruikelijk. Het gaat er niet om hoe je het doet. Het gaat om het waarnemen van het moment van afdwalen. En merk je dát je afdwaalt, dan ben je al een stap vooruit in een beter focus!

Tip 3: check je lijf

Richt je aandacht tot vaste punten in je lichaam. En ga deze bij langs.
1. Zit in een actieve en ontspannen houding.
2. Adem een paar keer in en uit.
3. Houd je ogen open of sluit ze, wat jij fijn vindt.

meditatie focus

4. Scan langs de volgende punten: voeten, enkels, knieën, buik, borstbeen, wenkbrauwen.
5. Benoem in gedachte elk lichaamsdeel.
6. En focus een paar tellen op dat lichaamsdeel, voordat je aandacht naar het volgende lichaamsdeel verlegt. Tussendoor ploppen er vast een heleboel gedachtes op. En dat is prima. Merk het op. En focus weer tot je lichaamspunten.
7. Neem na deze paar minuten waar: wat merk je op.
Voel je je anders dan voordat je deze focus training deed?

Herhaal dit elke dag 5 a 10 minuten. Ik gok, 90% kans dat jij meer focus (en energie) voelt na het uitproberen hiervan!

Tip: Het gaat niet om zo lang mogelijk focussen, maar wel om zo gericht en bewust mogelijk mogelijk. Verleng na een week het aantal minuten. Start bijvoorbeeld met 5 minuten per dag. Ervaar je dit als prettig? Plak er wat minuten bij aan de aankomende week.

Ik ben benieuwd hoe jij het ervaart en wat het je oplevert als je elke dag even of een paar keer je focust op je adem of lichaam.

Wat levert het jou op?

Een mooie dag vandaag!

Puur Eenvoudig.

Heb je een specifiek doel voor ogen? Lees hier hoe je met zeven ochtendrituelen makkelijker je doelen bereikt en er een geweldige dag van maakt!

Voeg je reactie toe