Mindfulness eten doe je zo met 8 eenvoudige tips

Mindfulness eten doe je zo
Je eet, praat, leest of kijkt op je telefoon. En dan, je bord is leeg. Wat had je ook alweer gegeten? Door afleiding, twee dingen tegelijk doen, kan een bord eten je zo ontgaan. En dat is zonde. Want je eten heeft al een heel traject afgelegd voordat het in de winkel ligt.

En je bent hiervoor naar de winkel geweest. En hebt het (met liefde of tegenzin) bereid. Waarom zou je het dan ongemerkt naar binnen werken? Lees hier acht eenvoudige tips voor mindfulness eten. Want mindfulness eten doe je zo met 8 eenvoudige tips! Het is heel eenvoudig. Kies er eerst 1 of 2 die jouw aanspreken. En probeer het eens uit.

Chocoladefan? Lees dan hier waarom mindful chocolade eten lekkerder is.

Met 8 tips mindful eten

 

  1. Kijk naar je eten voordat je een hap neemt. Hoe ziet het eten eruit. Hoe ruikt het.

 

  1. Neem kleinere happen dan je gewend bent. Zo eet je bewuster.

 

  1. Eet zonder afleiding. Laat de tv uit, de krant dicht. Dit is jouw eetmoment!

 

  1. Zit aan tafel. Garantie voor gerichter eten.

 

  1. Kauw en kauw nog meer. Dit vergeten we nog wel eens. Na drie keer kauwen, slik. En volgende hap. Kauwen draagt bij aan een goede spijsvertering (handig!).

 

  1. Een tel of twee tussen je volgende hap is aan te raden. Leg eventueel je vork of lepel even op tafel, voordat je een volgende hap neemt.

 

  1. Dit gaat vanzelf. Maar soms te snel. Proef je welke ingrediënten er in je gerecht zitten? Hoe proef het?

 

  1. Zit je vol? Dan hoef je niet meer te eten. Je lichaam geeft dit vanzelf aan. Heel eenvoudig (je hoeft het alleen even waar te nemen!)

 

Tip: Bepaal je portie. Let eens een week op hoeveel eten je feitelijk nodig hebt. Meestal is dit net iets minder, dan wordt bereid. Wanneer je doorhebt hoe groot jouw porties moeten zijn, zorg je ervoor dat je alleen eet wat je nodig hebt. Zo voorkom je daarnaast ook dat eten wordt weggegooid.

Wist je dat er in Amerika zelf een kleinebordenbeweging is opgericht? Een tegenbeweging, tegen de toenemende porties. Berg je grote borden op. Eet van kleinere borden, zoals het formaat van ontbijtborden. En je gaat gegarandeerd minder eten (zonder al te veel moeite!). 

Het blijkt dat mensen na het eten van een klein bord, even vol zitten als na het nuttigen van een groot bord vol met eten. En lekker een hele eenvoudige manier om thuis eens uit te testen!

 

Wat zijn de voordelen van mindful eten?

Je eten gerichter opeten heeft een aantal voordelen. Zoals:

  • Verschil tussen feitelijke trek of ander soort trek herkennen
  • Voorkom overeten
  • Voorkom emotie eten
  • Voorkom uit verveling eten
  • Helpt bij gewicht willen verliezen
  • Met al je zintuigen genieten van je eten
  • Niet meer eten dan nodig is
  • Je eet langzamer, en voelt eerder of je vol zit

Hoe eet je langzamer? Zie in het fragment hieronder meer tips en waarom met eetstokjes eten helpt 😉

Voeg je reactie toe