3 mindfulness oefeningen voor ontspanning

Hoeveel gedachten heb jij op een dag?

Hond uitlaten, naar de markt, rapport schrijven, verzekering uitzoeken, auto naar garage, vriendin bellen etcetera. Op een dag hebben we ontelbaar veel gedachten Wel meer dan 40.000 verschillende op een dag. Veel! En we voelen daar van alles bij. Geluk, blijheid. Soms onrustig, boos, of heel moe?

Vind hier 3 mindfulness oefeningen voor ontspanning in het dagelijks leven.

Test deze 3 eenvoudige acties. Kijk erna of je blijheidsgehalte is gestegen. En of je wat meer rust en energie opmerkt.

Ik durf te wedden van wel 🙂

3 mindfulness oefeningen voor in het dagelijks leven
1. Iets doen.
Elke dag ga je ergens heen (werk, school, kinderen wegbrengen). Fietsend of autorijdend. Breng als je aandacht naar deze ene handeling. Dus je fietst of rijdt. En daar richt je je aandacht op. Eenvoudig toch?

Oké, je zult afdwalen.

Naar wat je die dag nog wilt doen.

Of die ene belangrijke afspraak. Dat is logisch.

Richt hiernaar weer je aandacht op het fietsen of autorijden. Waarnaar je afdwaalt. En dat geeft niks. Hiernaar richt je weer tot het fietsen of autorijden. Totdat je bij je bestemming bent. En voilà, zo eenvoudig is mindfulness.

2. Ademen.
Elke dag adem je (gelukkig maar). Maar heb je jouw adem wel eens écht opgemerkt? Doe het volgende: sta je in de rij bij de kassa, wacht je op de bus, of loopt je laptop vast?

Mooi!

Benut dit moment door even een paar keer in en uit te ademen (kost niks, doe je toch al vanzelf). Voel je buik in en uit gaan. En weer in en uit gaan. En doe dit een halve of hele minuut of zolang je wacht. Een eenvoudig moment!

Meer rust in je gedachten? Bekijk deze animatie welke mindfulness meditatie eenvoudig visualiseert.

3. Je lichaam.
Elke dag zit of sta je. Een heleboel. Voel hoe je zit of staat.

Voel je voeten. Je armen. Je benen. Je schouders. Hoe je zit of staat.

Is dat het? Ja, dat is het.

Voel, en verander verder niks. Alsof je lichaam als een reep chocolade bij de kassa wordt gescand, -bliep- alles even bij langs. Meer over bodyscan lees je hier.

En voor de workaholics en over actievelingen onder ons, dit is de meeste eenvoudige mindfulnessoefening voor in het dagelijks leven. Stop even waar je mee bezig bent. Leg je agenda opzij, leg je actielijst opzij, leg je volle wasmand opzij. Of zet je partner of kind even opzij -die redt zich wel even 🙂 -. En dat was het.

Je komt even uit de actie en ‘’iets doen’’. In plaats daarvan even lekker niets doen. Voor een paar seconden. Of een minuut.

Merk het effect!

Puur Eenvoudig

 

Voeg je reactie toe