Zo beleef je een ontspannen werkdag

Ontspannen werkdagDrukke werkdagen, iedereen kent ze.

Heb je het druk of maak je je druk? Dat zijn twee verschillende aspecten.

En hoe maak je er een ontspannen werkdag van? 

Het is fascinerend dat, in een land waarin zo veel basisbehoeften aanwezig zijn, er zoveel toenemende stressklachten aanwezig zijn. De meeste mensen hebben geen zorgen over een dag boven hun hoofd of voldoende eten op tafel. En toch, ervaren veel mensen stressklachten.
De ontspanningscursussen, mindfulness cursussen en meditatie cursussen nemen tegelijkertijd ook toe.

Is het drukker? Of willen we tegenwoordig alles op elk gebied en overal bij zijn? En beleefd een mens een week als drukker?

Ondanks werkdruk, genoeg activiteiten en overvolle afspraken, is het mogelijk om ontspannen je werkdag te starten, uit te voeren en af te sluiten. Hoe je dat doet? Lees hieronder 9 tips voor een ontspannen werkdag!

9 tips voor een ontspannen werkdag

1. Eet en drink gezonde en voedzame producten.
Doordat je bewust kiest voor voeding die je lijf nodig heeft, voelt je lichaam prettiger. En kun jij extra ontspannen en productief aan het werk. Start met verse producten inkopen door de gezondste route in de supermarkt. 

2. Open je mail later op de dag.
Benut je goede ideeën en creativiteit op de ochtend voor andere belangrijke prioriteiten. Plan 1 of 2 keer op je dag een gericht moment waarop je je mailberichten beantwoord. Dit geeft een enorme rust. En daardoor voel jij je lekker relaxed.

3. Stel prioriteiten:
Je kunt niet tien dingen tegelijk doen (zou leuk zijn!). Kies één taak. Richt je op deze ene activiteit. Dit is wat je nu doet. Daar ben je nu bewust mee bezig. De rest komt erna. Voorkom inefficiënte multitasking. Dit heeft namelijk als gevolg dat je snel bent afgeleid (multitasken vraagt veel schakelen, en dat kost veel onnodige energie). Focus op één taak en houd je productiviteit hoog.

4. Mediteer elke ochtend een paar minuten.
Hierdoor vergroot je je focus. Focus je op je ademhaling gedurende vijf of tien minuten, terwijl je ontspannen zit in een rustige ruimte. Plopt er een gedachte op? Richt je hierna weer tot je ademhaling. Na vijf ochtenden ga je al verschil merken en zal het mediteren je al makkelijker afgaan. En het effect? Een betere focus en dus ook een betere productiviteit. Hier vind je 3 toepasbare meditatie tips. 

5. Kies voordat je werkdag start een intentie.
Wat wil je deze dag anders aanpakken? Bijvoorbeeld: vandaag wil ik goed pauzes nemen om bij te komen. Dit vergroot je productiviteit. Door je deze intentie in de ochtend als voor te nemen, is de kans groter dat je deze ook gaat uitvoeren. En het effect is dat je hierna weer lekker productief bent. Of een ander voorbeeld: vandaag voer ik taken met prioriteit eerst uit. Zo voorkom je dat je eind van de dag die ene activiteit nog even tot na het avondeten afmaakt. Lekker ontspannen!

6. Gun jezelf een kort rustmoment.
Pauzes zijn belangrijk om een dag lang productief te blijven. Gun jezelf voldoende momenten. Loop even een rondje buiten. Drink een glas koud water. Wandel naar de printer. Kij naar buiten en richt je op wat je daar ziet. Ga even achter je computer weg en strek je lichaam. Door te focussen op wat anders dan je werk, kun je vervolgens weer fris van start. En ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën.

7. Laat je privé mobiel in je tas tijdens je werkdag.
En kijk op gerichte momenten op je werkmobiel. Door te reageren op andere berichten, dan je huidige werkzaamheden, ben je continue aan het multitasken en switchen. Dit kost onnodige energie. Plan na je werk een gericht moment in om op belangrijke berichten te reageren. Dit geeft extra ontspanning tijdens je werkdag! Meer tips voor minder smartphone gebruik vind je hier.

8. Schrijf ideeën op.
Ben je aan het werk, zit je thuis of het strand en plopt en een goed idee of vergeten activiteit op je werk op? Schrijf deze op, parkeer hem en kijk er weer naar als je er gericht voor kiest om hiermee aan de slag te gaan. Zo blijf je bewust bezig met de activiteit waar je mee bezig was, en weet je tegelijkertijd zeker dat je die andere activiteit op een later moment ook oppakt.

9. Kies vooraf hoeveel tijd je aan een activiteit wilt besteden.
Door dit bewust in te plannen, besteed je niet onnodig extra tijd aan werkzaamheden. Werk je efficiënt. En voel je je ontspannen en voldaan wanneer een taak is afgerond. Wil je meer tips voor efficiënt omgaan met je tijd? Lees deze 13 verrassende tips. 

En, welke tip is een goede match met jouw werkdag?

Veel plezier met meer ruimte en tijd ervaren op je werkdagen!

Anouk,

Puur Eenvoudig.

Voeg je reactie toe