In 4 stappen overgewicht kwijtraken zonder dieet

overgewicht kwijtrakenMet rond de 12 % overgewicht bij kinderen. En rond de 50% overgewicht onder volwassenen, ga je toch denken dat er iets niet klopt?

Getuigen de mensen die binnen deze percentages, van onvoldoende doorzettingsvermogen?

Of zijn er andere factoren die overgewicht kwijtraken zo lastig maken? De afgelopen 30 jaar blijkt er een duidelijke stijging in het aantal volwassenen met overgewicht. Ook is een lichte stijging zichtbaar in het aantal kinderen met overgewicht.

Zorgelijk?

Ik vind van wel! Dit gezien de vele negatieve gevolgen voor de gezondheid, zowel lichamelijk als mentaal. Als ook de gevolgen voor de maatschappij die dit meebrengt.

Een ding is duidelijk: het is blijkbaar niet makkelijk om in een land als Nederland, alle lekkernijen en verleidingen te weerstaan, gezonde keuzes te maken in de supermarkt en genoeg te blijven bewegen.
overgewicht kwijtraken

Toch zijn er eenvoudige stappen, waardoor je makkelijk en eenvoudig bij een passend gewicht voor jouw postuur kunt komen.

Hoe?

Laten we eerst kijken hoe je een nieuwe gewoonte aanleert. En hierna kijken naar de tips waar het bij (bijna alle) mensen vaak misgaat.

En nee, ik ga je onderaan deze pagina niet proberen een product, supplementen of dieet te verkopen.
De tips zijn direct eenvoudig thuis praktisch toe te passen! 

Ja echt waar, jij bent niet de enige die nieuwe gewoontes of voornemens al snel laat mislukken. Het zit hem allemaal in gewenning!
overgewicht kwijtraken

Een nieuwe gewoonte aanleren gaat zo: 

  1. Kies een wat jij wilt veranderen: je nieuwe gewoonte
  2. Bepaal wat dit veranderen je oplevert
  3. Voer deze nieuwe gewoonte uit
  4. Houd deze gewoonte vol
  5. De nieuwe gewoonte wordt onderdeel van jouw dagelijks handelen & het levert je iets op. Verandering geslaagd!

Bijvoorbeeld: je wilt je fitter voelen. Je kiest ervoor iets eerder te gaan slapen en meer te bewegen. Je voert deze nieuwe gewoontes uit, houd ze vol. Met als effect: je voelt je fitter en er treedt gewenning op.

Je nieuwe gewoonte is heel eenvoudig geworden.

Maar….. bij stap 3, daar gaat het vaak mis. De mens is er niet op ingericht om nieuwe gewoontes op langer termijn eenvoudig uit te voeren. Met al gevolg: terugvallen in oude gewoontes.

Dit komt vaak door een aantal oorzaken.

Hoezo gaat veranderen van eten en bewegen vaak mis?

overgewicht kwijtrakenDoor de volgende factoren, lukt het je vaak niet om je eet- of beweegpatroon blijvend te veranderen:

  • De nieuwe gewoonte, bijvoorbeeld gezonder eten en meer bewegen, geeft niet snel genoeg het gewenste effect. En dat willen we tegenwoordig: snel effect, met zo min mogelijk inspanning! Blijft het effect uit, dan stoppen we met onze goede voornemens. Blijvend een gewoonte veranderen, kost nou eenmaal tijd!
  • De nieuwe gewoonte, bijvoorbeeld gezonder eten en meer bewegen, is niet vol te houden. Hiervoor zijn makkelijk uiteenlopende argumenten te bedenken. ‘’Ik was te moe om te sporten’’, ‘’ik had zoveel feestjes dat ik niet gezond kon eten’’, ‘’met kinderen is het lastig zo gezond te blijven eten’’.Door de reden van het mislukken buiten jezelf te leggen, praat een mens dit op een eenvoudige manier voor zichzelf goed. Zonde, want je was zo goed op weg…
  • De verwachtingen worden te hoog en onrealistisch ingeschat. Zie een foto voor je, met een prachtig mooi lijf en bijpassend dieet die je binnen 8 weken een strakke buik, goede conditie en nooit meer snack-buien beloofd. Dan is het al snel teleurstellend, als die strakke buik niet binnen de beloofde 8 weken wordt behaald.

overgewicht kwijtrakenEn dat jij in week 4 al hunkerend een zak chips opent, dat hadden ze niet beloofd, toch? Je raakt teleurgesteld. Vervalt in oude gewoontes.Blijvend een gewoonte veranderen. Daar heb je meer aan als je hiervoor gaat voor de langer termijn! Vooral als het om veranderen van gedrag rondom eten en bewegen gaat.

Dus, neem verantwoordelijkheid. Jij hebt zelf keuze. Over hoe je eet. Over hoe je beweegt. En bedenk tegelijkertijd hoe veel inspanning het kost om een gewoonte blijvend te willen veranderen. Want het gaat niet vanzelf (al zou dat wel makkelijk zijn als een nieuwe gewoonte vanzelf gaat!)

Als je met een realistische blik kijkt, dan ben je alweer een stap dichterbij een fitter en gezonder leven. Als ook het kwijtraken van overgewicht.

Met onderstaande tips kom je eenvoudig een stap dichterbij het kwijtraken van jouw overgewicht. Zodat je je fitter voelt, hoogstwaarschijnlijk gezonder bent en – heel belangrijk- dit eet- en beweegpatroon volhoudt.

Ga jij voor de korte termijn (snel afvallen, obsessief eten) of ga jij voor een duurzame langer termijn oplossing?

Lees de tips, voer ze uit en bereik resultaat!
overgewicht kwijtraken

Stap 1. Realistisch kijken naar eten en bewegen

Stap 1: Kijk realistisch.
Wat wil je bereiken? En is dit realistisch? Is het haalbaar om in 2 maanden een top conditie te krijgen? Kun je dit combineren met je werk, familie, sociaal leven en vrije tijd?

Stel, je wilt een beter conditie: ga niet meteen 7x per week richting sportschool. Kijk eerst wat op langer termijn vol te houden is. En kies daarvoor. Starten met om de dag sporten en tussendoor dagelijkse beweging (traplopen, stofzuigen, fietsen, wandelen) is ook goed genoeg.

Stel, je wilt gezonder eten. Ga dan niet meteen 7x per week de hoogst culinaire en ingewikkelde maaltijden bereiden. Kijk eerst naar de langer termijn, wat is voor jouw leven realistisch en haalbaar de eerste maanden?

overgewicht kwijtraken

Stap 2. Kleine stappen in eten en bewegen

Stap 2: Neem kleine stappen.
Wil je echt binnen 8 weken een sixpack? Of 8 weken op wortels knagen, om vervolgens weer naar roze koeken te verlangen? Of liever levenslang een gezonder eet- en beweegpatroon?
Kies je voor korte-termijn oplossingen, stop dan hier met lezen.

Ga je voor een duurzame oplossing, neem dan kleine stappen.
Echt, neem de tijd! Een mens is er niet voor gemaakt in korte tijd abrupt te veranderen. Gewoonweg niet vol te houden. Nee, ook voor jou niet (jammer he!)
overgewicht kwijtraken

  • Kijk eerst naar je eerste maand: wat wil ik deze maand veranderen (meer bewegen, gezonder inkopen, verser eten). Het kan van alles zijn, hoe klein ook, elke stap is een goede stap. Zoals:
    ‘’Over een maand durf ik nee te zeggen tegen taart, toastjes, wijn en chips-aanbod’’
    ‘’ Over een maand beoefen ik twee keer per week een sport waar ik plezier in heb’’
  • Bedenkt hierna: wat moet ik hiervoor doen om dit te bereiken? (denk aan, een sportschool zoeken, leren assertiever worden als het over eet-aanbod gaat of 1 tip voor fit en gezond eten onthouden)
  • Kijk vervolgens naar de eerste 3 maanden: wat is haalbaar qua beweging en voeding om uit te voeren.
  • Kijk hierna naar de eerste 6 maanden: wat heb jij over een half jaar bereikt? Denk aan:
    ”Over een half jaar beweeg ik elke dag 45 minuten, ongeacht het weer of mijn motivatie’’’
    ”Over een half jaar eet ik 5 keer per week verse maaltijden, zonder kant en klaar producten’’

Stap 3. Beloon en complimenteer eet- en beweeg aanpassingen

Stap 3: Beloon en complimenteer.
Complimenteer jezelf, elke dag. Of beter nog, elk uur. Vandaag weer lekker bewogen? Super goed van je! Vanavond een gezonde maaltijd gekookt, en kant en klare maaltijden genegeerd? Schouderklopje voor jou.

Benadruk, hoe klein ook, je veranderingen in jouw keuzes. Zo ervaar je groei! En blijft het leuk om vol te houden.
Beloon jezelf bijvoorbeeld na 1 maand, met een nieuwe sport-outfit, een leuk tijdschrift of je favoriete thee.
overgewicht kwijtraken

Stap 4. Focus op je droom of doel

Stap 4: Focus op je einddoel.
Onthoud waarvoor je alle kleine en grotere veranderingen inzet. Je wilt je fitter voelen. Je wilt je fijner voelen. Of je wilt een beter conditie. Schrijf dit op. En onthoud dit, elke dag. Hang een memo op de w.c., zet het in je agenda op leg het naast je bed.

Onthoud waarvoor je nieuwe gewoontes aanleert (lekker in je vel zitten, fitter voelen, gezonder leven!)
overgewicht kwijtraken

Conclusie fitter en afvallen zonder dieet

Wees je bewust van het volgende feit: blijvend je gedrag veranderen, kost tijd en inspanning. Kijk realistisch naar wat je wilt bereiken, en of dit haalbaar is in die periode.

Ga niet in 1 dag over op een dieet. Uiteindelijk houdt slechts een paar procent van de mensen een dieet vol. Dus grote kans, dat dit keer -weeeeeer een nieuw dieet-, totaal en finaal gaat mislukken. Lekker bemoedigend, maar helaas waar.

Uit onderzoek blijkt dat slechts circa 10 procent van de diëten & aanpassen van beweegstijl, op langer termijn blijvend effect heeft (Fjeldsoe, 2011). Dat is echt heel weinig.

Ondertussen rollen de nieuwe diëten vrolijk door en worden aangeprezen alsof dit dé manier is voor gezonder leven. En voor mensen met een medische achtergrond, is dit ook heel belangrijk om gericht een eetpatroon bij te stellen. Maar voor alle mensen die gezond zijn, lijkt een dieet behoorlijk overbodig, onnodig. Tijdverspilling en geldverspilling.

Dus, verander je gewoontes en bespaar geld en tijd en energie.

Pak een pen. En pak een stuk papier:
overgewicht kwijtraken
Schrijf jou droom of doel op
1. Voor mij is het realistisch om te bereiken dat ik ………
2. Daarvoor neem ik de volgende kleine stappen ………………
3. Ik beloon mijzelf na 1 maand met ……………………………………..
4. Mijn einddoel is dat ik over 6 maanden ………………………………………
5. En om dat te bereiken ga ik vanaf nu ……………………………………………………

Inspireer anderen met jouw ervaringen.
Hoe realistisch kijk jij naar nieuwe doelen?
En wat is voor jouw de beste manier om nieuwe gewoontes vol te houden?

Schrijf hieronder jouw tips!

Ik ben benieuwd wat voor jou het beste werkt,
Gezonde groet,
Puur Eenvoudig

P.S: de kennis heb je nu, niet vergeten: nu actie!

overgewicht-kwijtraken

Voeg je reactie toe