Samen GRIP: ”Beloon gedrag en niet het resultaat”

In deze en voorgaande gastblogs zijn actieve enthousiastelingen vanuit verschillende invalshoeken aan het woord. Zij laten hun visie zien over hoe je patronen, gedrag of gewoonten omtrent lekker ontspannen en gezonder leven eenvoudig kunt toepassen.

Hoe leef je lekker gezond en bewust, volgens de dromen die jij hebt?

Marleen van samen GRIP laat je in deze laatste gastblog reeks zien dat realistisch zijn en gedrag belonen werkt!

Vind de inspiratie die jij zoekt. En start met het doorbreken van je gewoontes & uitvoeren van je droom!

Samen Grip Marleen

1. Wie ben je & wat doe je voor leuks?

Ik ben Marleen van Delft en oprichter van www.samengrip.nl. Samen GRIP staat voor Samen Gedachten Rond in Praktijk. Ik ben pedagoog, GGZ-agoog en kindertherapeut. Kort gezegd betekent dit dat ik graag mensen (kinderen en volwassenen) help om weer in hun kracht te staan. Mijn visie is dat ‘in je eigen kracht staan’ omringt wordt door een driehoek van ‘psyche’, ‘voeding’ en ‘beweging’.

Als een van deze componenten de driehoek uit balans haalt, dan is het ook lastiger om je kracht te vinden. Op dit moment is mijn bedrijf nog in de opstartfase en richt ik mij vooral op het schrijven van artikelen op samengrip.nl waarvan ik hoop dat het mensen helpt op een laagdrempelige manier. Tevens ben ik een praktijk aan het oprichten voor kindertherapie en coaching (van volwassenen).

2. Wat wil je mensen, vanuit jouw kennis en ervaringen, meegeven m.b.t. gezonder en bewuster leven?

Door de jaren heen zijn we in een aparte maatschappij beland, waar heel veel dingen normaal zijn geworden die eigenlijk helemaal niet normaal zijn. En willen we überhaupt wel dat we bepaalde zaken normaal vinden? Neem bijvoorbeeld de bio-industrie: veel kinderen weten niet eens meer hoe het stukje vlees op hun bord komt. Zelfs volwassenen willen niet weten hoe het stuk vlees tot stand komt (grote stallen, antibiotica, gen bewerkingen et cetera).

Gelukkig merk ik om me heen dat er ook steeds meer mensen zijn die wel bewust om willen gaan met eten. Maar gezond en bewust leven bestaat niet alleen maar uit eten: neem je nog genoeg tijd voor jezelf en voor elkaar? Hoe ga je om met alle verleidingen die deze wereld biedt? Denk bijvoorbeeld aan het internet altijd binnen handbereik. Dat het voor een hoop verandering zorgt is wel duidelijk, maar dat we zo snel evolueren verbaast denk ik iedereen: myopie (bijziendheid) bij kinderen neemt bijvoorbeeld toe de laatste jaren. Dit heeft o.a. te maken met dat kinderen veel lezen en op beeldschermen kijken en minder buiten spelen.
Mijn advies is om te luisteren naar je gevoel en dit vooral te volgen. Pak het niet gelijk drastisch aan maar stap voor stap. Stel voor jezelf effectieve doelen die realistisch zijn .

3. Wat werkt volgens jou het beste om (minder goede) leefgewoontes en (eet)patronen te veranderen?

Kijk wat bij je past en wees realistisch. Als je een sloddervos bent, dan wordt je niet ineens een heel net en opgeruimd persoon. Net als dat wanneer je breed gebouwd bent, je nooit de maten van een model krijgt. Mijn grootste tip is om gedrag te belonen en niet het resultaat. Wanneer je voor jezelf een doel hebt gesteld om de hele week gezond te eten en je hebt toch twee dagen gefaald, beloon je zelf dan dat je wel vijf dagen gezond gegeten hebt.

Wees lief, mensen zijn vaak zo hard voor zichzelf. Leer jezelf lief te hebben en werk ook vanuit dat oogpunt aan jezelf. Gezonder eten, stoppen met roken, meer gaan sporten: je doet het – als het goed is – uiteindelijk allemaal voor jezelf. Beloon jezelf daarom ook voor wat je doet en niet voor elke kilo minder op de weegschaal.

4. Wat is je belangrijkste tip aan mensen om hun wensen en dromen uit te gaan voeren?

Er zijn verschillende manieren om inzicht te krijgen in je wensen en dromen. Het is maar net welke manier het beste bij je past. Je kunt een collage maken met knipsels uit tijdschriften. De afbeeldingen staan voor dingen die je wilt bereiken in het leven. Zo maak je visueel inzichtelijk wat je graag wilt bereiken in het leven.

Sommige mensen zijn beter gebaat bij het schrijven van een brief aan zichzelf. In de brief beschrijven ze wat ze later hebben bereikt. Ze kijken als het ware in de toekomst terug op hun leven.

Houd in gedachten dat een groot doel niet in één keer bereikt is. Er zijn veel methodieken die ook in grote organisaties gebruikt worden, zoals SCRUM. Simpel uitgelegd houdt dit in dat je een groot doel in kleinere mini doelen knipt. Je focus komt daarbij op zo’n mini doel te liggen. Heb je die behaald? Dan kun je door naar het volgende mini doel. Zo komt je droom uiteindelijk ook dichterbij.

En nogmaals: wees realistisch. Van onrealistische doelen wordt je alleen maar ongelukkiger.

5. Waar kunnen mensen je vinden?

Mensen kunnen mij vinden op mijn website www.samengrip.nl.
Via instagram: marleenvandelft of samengrip.nl en op facebook.
Je kunt ook altijd een e-mail sturen naar info@samengrip.nl

Voeg je reactie toe