13 verrassende tijd management tips voor op je dag

Wil jij je tijd overhouden op je dag?

Je productiviteit verhogen en doen wat je leuk vindt?

Sommige mensen zijn enorm productief. Doen alleen wat ze leuk vinden. En houden minuten in hun dag over. En dat terwijl zij net zoveel uren op een dag hebben, als jouw dag.

Hoe doen ze dat!?

Deze tips voor tijd management laten jouw tijd overhouden op je dag.
‘’Weer een uur voorbij’’, ‘’De tijd vliegt’’ of ‘’Ik kan niet want ik heb geen tijd’’. Wat is een eenvoudige manier om dit te voorkomen? Lees hieronder het eenvoudige antwoord.

klok tijd management
Wil je meer tijd overhouden op jouw dag? En wil je je productiviteit vergroten? Dat is heel eenvoudig. Lees deze dertien verrassende tips. En ervaar hoe jij meer tijd overhoudt. En nooit meer hoeft te antwoorden ‘’dat je geen tijd hebt’’. Want tijd kun je maken, toch? En als je ergens geen tijd voor kan of wil maken, dan is het voor jouw op dat moment niet belangrijk genoeg. Eenvoudig.

Prioriteer, kies en focus op wat voor jouw belangrijk is.

In 13 stappen tijd overhouden

Net als zoveel andere aspecten, gaat het bij tijd ook om het volgende: Jij hebt keuze. Keuze wat je met je tijd doet. En wat je het belangrijkste vindt in jouw leven om die tijd mee te vullen. Je wordt wakker, staat op en dan…. dan begint jouw keuze! Naast deze keuze, zijn er 11 andere tips voor tijd overhouden.

Stap 1: Prioriteer je activiteiten.
Wat vind je écht belangrijk om je tijd aan te besteden?
Pak een pen en papier en noteer jouw antwoorden. Maak onderscheid tussen werk, familie/vrienden & jijzelf. Kies waar je je tijd aan wilt besteden. Zo voorkom je dat je antwoord wordt ‘’ik heb geen tijd om…..’’. Want jij kiest, jij beslist en jij maakt tijd.

Noteer vervolgens:
Welke 7 doelen wil je bereiken aankomende jaar?
Welke daarvan bereik je aankomend half jaar?
En met welke ga je aankomende maand beginnen?

Het is het belangrijkst om het belangrijkste het belangrijkst te laten zijn (Covey).

Stap 2: Creëer een ochtend routine
Veel zeer productieve mensen starten hun dag met een ochtendroutine. Denk aan een gezond ontbijt, lichaamsbeweging of meditatie. Start jouw dag met een goede gewoonte en verhoog hiermee je productiviteit in de opvolgende minuten en uren! Het werkt, echt. En is heel eenvoudig.

Stap 3: Stop op tijd 
Veel mensen gebruiken een agenda voor werkzaamheden, projecten. Maar blok jij ook vrienden, familie, sportafspraken of tijd voor jezelf? Vaak niet. Met als gevolg: dit nog even afmaken voor dat ene project. Die taken nog even afronden. Consequentie: je dag voelt zo…. Druk! Want….. dit maakt dat je minder tijd hebt voor beweging, uitgebreid koken, lieve mensen zien of een avond helemaal voor jouw zelf.

De oplossing: stop op tijd, want er is altijd meer te doen, nieuwe taken om aan te werken. En door op tijd te stoppen, houd je je focus én tijd voor andere activiteiten.

Stap 4: Schrap 80% 
Waarschijnlijk wel bekend. Het principe van 80-20. Dit is eenvoudig het volgende: welke 20 procent geeft 80 procent van je resultaat? Kortom, schrap al je activiteiten die deze 20 procent niet beïnvloeden. Stel je wil je eet- en beweegpatroon veranderen. Maar kijkt vaak televisie, slentert door winkels of veegt uren ongericht over het scherm van je mobiele telefoon.

Schrijf dit soort activiteiten op. En stop vervolgens met dit soort activiteiten. En houd tijd over voor activiteiten die je belangrijker vindt! Zie hieronder meer informatie over het 80-20 principe.

Stap 5: Houd je mailbox gesloten
Mail is tijdrovend, afleidend en hier lijkt soms geen einde aan te komen. De oplossing: richt je tijdens twee vaste momenten per dag op je mailbox. En laat deze de rest van de dag dicht. Garantie voor meer productiviteit, en voorkomen van onnodige afleiding.

Stap 6: Investeer in slaap, voeding en beweging
Wat doe je als je het, voor jouw idee, te druk hebt? Minder slapen, minder of niet eten en je favoriete sport work-out overslaan. En die pauze, die slaan mensen meer en meer over. Hoeveel gevulde minuten je dag ook heeft, blijf investeren in voldoende pauzes en slaap, gezonde voeding en voldoende beweging. Hiermee behoud je je focus en productiviteit.
Inspiratie voor gezonde voeding door de gezondste route in de supermarkt vind je hier.

Stap 7: Focus je op één handeling of activiteit tegelijk.
Laat je niet afleiden of storen. Stel je spreekt af met een vriend, kijkt ondertussen 4 keer op je telefoon. Het richten op je activiteit is dan lastiger. Laat je niet onderbreken. Stel je werkt aan een leuke klus, houd dit dan voor ogen. Ga niet ondertussen tien andere dingen doen, behoud je focus.Het hierna weer focussen op je activiteit is tijd vretend. Dus geen nieuws, mail of andere berichten tussendoor checken.

Stap 8: Schrijf nieuwe ideeën op.
Het onderbreken van je focus, kan door omgevingsfactoren komen. Maar ook door andere ideeën of gedachten. Neem altijd een klein notitieblok mee of creëer een plek voor notities in je telefoon. Zo kun je je gedachten of geniale ideeën altijd meteen noteren. En vervolgens weer verdergaan met waar je mee bezig was. Klinkt lekker productief, toch?

Stap 9: Benut je minuten
Een week heeft bijna 170 uren! Trek daar je noodzakelijke slaap uren vanaf, en je houdt meer dan 100 uren over om te besteden aan hetgeen jij belangrijk vindt. Hoe luxe is dat! En als je die 100 uren omzet in minuten, heeft je dag opeens zeeën aan tijd. Stel je zelf de vraag: wat wil en ga jij in deze hoeveelheid aan minuten vandaag voor leuks doen?

Besteed je tijd als eerste aan jouw gekozen prioriteiten. De tijd die je die dag of week overhoudt, kun je invullen met andere –voor jouw belangrijke activiteiten-.

Tijd overhouden

Stap 10: Doe het meteen
Ken je dat? Je opent een brief, wil een rekening betalen, opent een mail, maar legt dit vervolgens opzij. Komt later wel! En dan achtervolgt die handeling je. Je weer dat je dat nog een keer moet gaan doen. Door meteen een handeling af te ronden, verhoog je jouw tijdsefficiëntie. En verminder je stress.

Dus open je mail niet, als je toch niet gaat antwoorden. Open je post niet, als je er toch geen vervolghandeling op onderneemt. Als je het wel doet, doe een benodigde vervolghandeling of reactie dan ook meteen en rond je handeling af.

Stap 11: Richt je op hetgeen je invloed op hebt.
Stel, je hebt een doel, droom of wens voor ogen. Die is abstract, ver weg en lijkt soms onhaalbaar. Door je te richten op activiteiten waar je vandaag en nu invloed op hebt, om bij jouw doel of droom te komen, heb je hier invloed op. Benut je je tijd met activiteiten die je kunt beïnvloeden, en zo kom je elk uur dichter bij jouw doel of droom!

Stap 12: Vermijd lange to do lijsten 
Vermijd to do lijsten of houd ze kort. Noteer in plaats daarvan per dag wat je die dag doet. Zo is er geen mogelijkheid tot doorschuiven. Wist je dat meer dan 40 procent van activiteiten op mensen hun to-do lijsten vaak nooit worden uitgevoerd? Je kunt je afvragen, hoe belangrijk deze activiteiten dan echt waren.

Dus: noteer in je agenda wat prioriteit heeft die dag, die week en die maand. De rest kun je laten liggen: en dat geeft weer, juist! Extra tijd!
to do lijst

Stap 13: Zeg ja als je denkt Jáaaaa!
Wil jij overal bij zijn, alles tegelijk doen en altijd ja zeggen? Dit komt je productiviteit niet ten goede. Zeg alleen ja, als je denkt: Jáaaaa! Komt er een voorstel, activiteit of nieuwe uitdaging voorbij waarvan je denkt: Jeuh, wel leuk. Doe het dan niet.

En focus je in de tijd die je hebt op de activiteiten waarvan je denkt: Jáaaa! Dit is hét! Heel eenvoudig. En zo doe je uiteindelijk voornamelijk wat je écht heel erg leuk en belangrijk vindt.

Na je prioritering kom je erachter dat dit misschien grote of kleine gevolgen heeft voor jouzelf of anderen. Bedenk dan dat je niet alles kunt. Ik las eens de wijsheid: ‘’Het beste voor jezelf, is niet altijd het beste voor anderen’’.

Dus wil je een avond rust in plaats van dat geplande etentje, kies daar dan voor. Of wil je al jaren dat ene instrument bespelen, maak er tijd voor en skip andere activiteiten!

Eigenlijk is bovenstaand voor jouw waarschijnlijk helemaal niks nieuws.

En toch is er een groot verschil tussen iets weten, of er naar leven en doen.
Besteed jij alle tijd in je week aan activiteiten die jij belangrijk vindt?

Of ligt er al jaren een droom ergens in een keukenla te verfstoffen? Focus op wat voor jouw belangrijk is. En doe dat in de tijd die je hebt! Maak tijd voor hetgeen jij belangrijk vindt en je houdt tijd over.

Wat ga jij doen om nooit meer tijd tekort te hebben?

Voeg je reactie toe