Wat een veganistisch eetpatroon jou oplevert

Veganistisch eetpatroon En daar ging de veganistische maand in.

Naar aanleiding van de documentaire Forks over Knives  een maand veganistisch eten.

Met als doel: kijken wat voor creatieve recepten er op tafel komen. Zonder vlees, vis, kaas en andere dierlijke producten.

Met als motivatie: beter voor mijn lijf, beter voor het milieu. En ervaren hoe ik een veganistisch eetpatroon vind.

De afspraak: buiten de deur eten mijn vriend en ik niet veganistisch.

En zo begon deze maand met op dag twee een bezoek aan een sushi restaurant. En dag drie een etentje met uitgebreide kaasplank bij vrienden. Dat begon al heel erg goed. Maar, veranderen kan niet in 1 dag.

En alle andere dagen? Helemaal veganistisch! En wat waren deze veganistische recepten ook heerlijk. Het bleek even een verandering in leren kijken, wat eten zonder kaasproducten? Geen vlees en weinig vis was ik al gewend. En de kaas en andere zuivelproducten? Dat went ook enorm snel! Het effect: meer energie, minder tussendoor snack-behoefte & nieuwe recepten op tafel.

Vind hieronder 9 tips om ook stapsgewijs te ervaren hoe het is om veganistisch te eten.
En natuurlijk wil je eerst nog even weten, wat levert het je op als je (een tijd of altijd) veganistisch eet?

Wat levert veganistisch eten jou op?

  • Je ervaart meer energie.
  • Je draagt bij aan een beter milieu.
  • Je experimenteert met nieuwe recepten
  • Je kunt positieve gezondheidseffecten ervaren.
  • Je eet andere producten en leert zo meer variëren.
  • Je leert gerichter kiezen in wat je wel en niet wilt eten.
  • Je leert heel bewust kijken naar wat je voor producten eet.
  • Je komt op een natuurlijk gewicht wat past bij jouw lichaam.

9 tips om een veganistisch eetpatroon te ervaren

1. Koop goed in!

Vul je kasten met lekkere verschillende noten als snack, kwark van de veganistische supermarkt, gedroogd fruit, goed gevulde fruitschaal en groentelade. Door genoeg alternatieven in huis de hebben, voor je routinematig grijpen naar een stuk vlees of vis of kaas.

2. Lees vooraf wat je wel en niet mag eten.

Het is opvallend hoeveel producten toch dierlijke elementen bevatten, zoals brood of jam. Kijk op de verpakking en doe nieuwe kennis op.

3. Bedenk alternatieven voor je broodbeleg.

Dit vond ik nog de lastigste omslag. Niet even makkelijk plakjes kaas op brood! Gelukkig zijn er genoeg lekkere alternatieven.

4. Ontdek welke veganistische vleesvervanger bij jou passen.

Er zijn genoeg lekkere vleesvervangers op de markt. Ontdek welke jouw favoriet is en geniet van deze vleesvervangers.

5. Maak gericht keuzes.

Zie je er als een berg tegenop om een hele maand plantaardig te eten? Kies dan een aantal uitzonderingen waarop je wel een dierlijk product eet. Veranderen hoeft niet in een keer!

6. Leer anders kijken.

Mijn eerste indruk was: wat ga ik dan eten? Al doende, ontdekte ik weer even heel bewust hoeveel voedsel wij tot onze beschikking hebben. Hoeveel keuze. En hoeveel lekkers er dus ook overblijft als je plantaardig eet.

Veganistisch eetpatroon

7. Waardeer groentes en fruit!

Varieer met groentes. En koop fruit wat je normaal niet koopt. Zo houd je lekker veel variatie in je eetpatroon. En ontdek je leuke nieuwe ingrediënten voor een lekkere maaltijd.

8. Ga de uitdaging niet alleen aan.

Ga samen met je vriend, vriendin, huisgenoot of familielid de uitdaging aan om een maand plantaardige voeding te eten. Dit vergemakkelijkt de stappen in anders eten. En motiveert om door te blijven gaan.

9. Ervaar en evalueer.

Kijk na een maand wat een veganistisch eetpatroon jou oplevert. Waar voel je je goed bij? Waarom eet je bepaalde producten juist wel of juist niet? Wat doet het met je lijf? En ook heel belangrijk: wat is de impact van jouw eetpatroon op je omgeving en de wereld (zoals het milieu).

Tot slot: in deze maand bezocht ik enthousiast een leuke veganistische winkel. Enkele producten vond ik heel chemisch en geen toevoeging, zoals kaasvervangers. Tip: vraag mensen met ervaring welke veganistische producten een aanrader zijn.

Wat is jouw motivatie om voor kortere of langere tijd plantaardig te eten?
Wat zou je opzij willen zetten?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Wat is jouw beste tip om vaker of volledig veganistisch te eten?

Een mooie dag!
Puur Eenvoudig

Voeg je reactie toe